Plastic Wings

Convair F-102A Delta Dart

64th FIS - Hamilton AFB California - June 6th to 11th 1966

Klik de miniaturen voor een grotere afbeelding.
Click on the thumbnails for a larger image.
F-102 Delta Darts waren zelden te zien met een bijtankbuis. Dit exemplaar kreeg zijn bijtankbuis in de lente van 1966 onder project Hot Spice, waarbij de Darts van het 64e Fighter Interceptor Squadron van Hamilton AFB in Californië tussen 6 en 11 juni 1966 werden overgevlogen naar Clark AB in de Filipijnen.
Gelijkaardige projecten waren er voor het 82e FIS en het 325e FIS onder de respectieve namen Thirsty Camel, waarvan de toestellen naar Naha AB overvlogen; en Tall Tale, welke naar Misawa AB zou vliegen. Laatstgenoemde eenheid kreeg uiteindelijk geen groen licht voor de overtocht, hun vliegtuigen werden aan de Griekse luchtmacht verkocht. (bron: Convair F-102 Delta Dagger door Wayne Mutza)
Van Clark werden de Darts naar Da Nang in Vietnam gestuurd voor een tijdelijke opdracht onder operatie Candy Machine. Omdat de bijtankbuis een nadelig effect had op de vliegeigenschappen, werd deze kort na aankomst in Vietnam verwijderd. In deze operatie patrouileerden de onderscheppingsjagers het luchtruim boven Zuid Vietnam.
De Delta Darts kwamen maar zelden een MiG tegen, en hebben er nooit een schot naar gelost.
Eens Candy Machine voorbij, was de stand één-nul voor de MiGs.
Refuelling probe equipped F-102 Delta Darts were rarely seen. This example had its probe fitted in the spring of 1966 under project Hot Spice, in which 64th Fighter Interceptor Squadron Darts were being transferred from Hamilton AFB California to Clark AB in the Philippines between june 6th en 11th 1966.
Similar projects were afoot for the 82nd FIS and the 325th FIS by the respective names of Thirsty Camel, in which the planes were flown to Naha AB; and Tall Tale, where the aircraft were to fly to Okinawa AB. In the end, the latter unit did not receive the approval for the transfer, their planes being sold to the Greek air force instead. (source: Convair F-102 Delta Dagger by Wayne Mutza)
From Clark the Darts were sent to Da Nang on TDY to take part in operation Candy Machine. As the refueling probe had an adverse effect ont he flight characteristics, it was removed soon after the Darts arrived in Vietnam. This operation used the interceptors to patrol the skies over South Vietnam.
The Delta Darts rarely encountered MiGs, and never fired a shot in anger.
At the end of Candy Machine the tally was 0-1 in favour of the MiGs.

Data

Kit: Monogram 5827, built straight out of the box.
Glue: mainly Zap-A-Gap, both super thin and gap filling. White glue for the clear parts.
Putty, polishing compound and masking tape all from Tamiya.
Paint: Humbrol enamels, Testors ModelMasters metalizers.
Sealing: Johnson's Future.
Airbrush: Badger 150
Wash: artist's oil paints thinned with turpentine.
Weathering: artists chalks and pencils.
Varnish: Humbrol Satin 135.
Documentation: Wings of Fame 17, Detail & Scale 35, Squadron/Signal Delta Dagger in Europe, Squadron/Signal Century Series, Century Fighters by Peter Foster, Convair F-102 Delta Dagger by Wayne Mutza. Of course the internet and the following newsgroups: alt.binaries.models.scale, rec.models.scale and rec.aviation.military
Steven De Mulder