Plastic Wings

Volkswagen Karmann Ghia

Klik de miniaturen voor een grotere afbeelding.
Click on the thumbnails for a larger image.
Vermits ik quasi uitsluitend militaire jets bouw, liggen auto's niet echt in mijn lijn. Ik maakte een uitzondering voor mijn nichtje, die wel van de lijnen van de Karmann Ghia (of secretaressenferrari zoals we het hier noemen) houdt.

De kit
Zoals gewoonlijk heeft Revell zijn huiswerk goed gemaakt, en paste het model zonder problemen in elkaar. Het enige extra werk was het opvullen van een paar gietputjes. Een van de grotere verchroomde delen was verbogen, maar in minder dan een week bezorgde Revell me gratis een nieuw exemplaar! Bravo Revell!
Verrassend genoeg voorziet de kit niet in een achterbank, hoewel de Karmann Ghia die in het echt wèl heeft. Dat was aanleiding voor mij om er zelf eentje te maken.

Een achterbank bouwen
Daar het mijn allereerste poging tot scratchbuilding was heb ik een beetje moeten experimenteren, met als eindresultaat een aanvaardbare bank. De voorzetels dienden als positieve mal waarvan ik de negatieve mallen goot. Deze maakte ik van theelichtjes, gesmolten "au bain marie". Voor wie geen keukenervaring heeft: "au bain marie" betekent zachtjes en langzaam opwarmen, waarbij de te warmen substantie in een recipiënt wordt geplaatst dat in een met water gevulde kookpot drijft. Water dat op zijn beurt wordt verwarmd.
Omdat de zetels uitsluitend uit bolle vormen bestaan kwamen ze vlot uit de mal zodra deze afgekoeld was. Vervolgens werden de mallen uit parafine gevuld met een tweecomponenten vulmiddel dat gebruikt wordt bij koetswerk herstellingen. Vulmiddel is stukken goedkoper dan giethars, en makkelijker te vinden. Omdat het een zeer fijne en smeuïge pasta is, is het afgietsel eveneens glad. Er bleven enkel een paar luchtbelletjes over die ik met Tamiya putty opvulde. Voor de zekerheid maakte ik dubbel zoveel afgietsels als nodig. Eens uit de mal werd de onderzijde van de afgietsels vlakgeschuurd. Met een fijne zaag werden de overtollige zijkanten verwijderd, waarna de delen met secondenlijm aaneen werden gekleefd. Aan de voorzijde werd onderaan een stuk gietraam gekleefd om de bank op dikte te brengen. Met dikke secondelijm werden naden en kieren opgevuld, waarna ze opgeschuurd werden.

Schilderen
Op het internet vond ik de kleurenkaarten voor elke geproduceerde versie, en liet mijn nichtje de kleurencombinatie kiezen. Ik nam matte Humbrol-lak, waarover meerdere lagen Future gingen. Ook alle transparante delen werden eens in de Future gedoopt. Hetzelfde product werd gebruikt om de glaasjes over de klokjes op het dashboard te simuleren. Omdat het model in toonzaalconditie moest zijn, hoefde ik helemaal niets te wheateren.


Besluit
Dit was mijn eerste modelautootje in ruim twintig jaar, en ik ben er vrij tevreden over. En mijn nichtje ook!
Being a military jet modeller, cars are not really my cup of tea. I took exception to the rule to please my little niece, who likes the looks of the Karmann Ghia or the secretary's Ferrari as it is called here.

The kit
As usual Revell did a good job, and the model went together without any problem. The only extra work involved filling a couple of sink marks. One of the larger chrome parts was warped, but in less then a week Revell sent me a new one free of charge! Bravo Revell!
Surprisingly the kit comes without a rear bench even though the Karmann Ghia did have one. This gave me the opportunity to make one from scratch.

Scratchbuilding a backseat
As it was my first attempt at scratchbuilding, I had to experiment somewhat. The end result being a passable bench. The front seats were used as a positive mould to cast the negative moulds which I made from tea lights, melted "au bain marie". For those without culinary experience: "au bain marie" means to gently and slowly warm, the substance to heated placed in a recipient that floats in a cooking pot filled with water which in turn is slowly heated. As the front seats have no concave surfaces, the were easily separated from the moulds, once they had cooled down. The parafin moulds were then filled with two component filler used to repair car bodywork. Filler is much cheaper then casting resin, and easyer to find. As it is a very smooth paste, the finish of the cast is likewise, leaving only some pinholes to be filled with Tamiya putty. I made twice the number required just to be on the safe side. Once the moulds removed the castings undersides were ground flat. I then removed the sides using a rasor saw. Then the pieces were glued together with superglue and the pinholes filled with putty. At the front side a piece of sprue was added for thickness and the seams were filled in with thick CA.

Painting
On the Internet I found the colour charts for all versions of the Karmann Ghia ever produced, and let my niece choose a combination. Humbrol matt enamels were used, clearcoated with several coats of Future. All clear parts received a dip in Future, and Future was also used to simulate the glass over the dials on the dashboard. As I wanted to model the car in showroom condition, I did no wheatering at all (lazy me).


Conclusion
This being my first car model in over twenty years, I am quite happy with it, and so is my niece!

Data

Kit: Revell
Glue: mainly Zap-A-Gap, both super thin and gap filling. White glue for the clear parts.
Putty, polishing compound and masking tape all from Tamiya.
Paint: Humbrol enamels.
Sealing: Johnson's Future.
Airbrush: Badger 150
Documentation: The internet
Steven De Mulder